Povečana ponudba trajnih dobrin in zmanjšano povpraševanje nižata inflacijo v Kanadi


Naraščanje inflacije v zadnjih dveh letih je bilo podprto z naraščajočimi cenami trajnih dobrin. Zdaj, ko se dobavne verige izboljšujejo in se poraba potrošnikov za drage izdelke zmanjšuje, cene teh izdelkov vodijo inflacijo nazaj navzdol.

Pandemija COVID-19 je povzročila motnje v proizvodnji naprav, elektronike in drugega industrijskega blaga, ki je pogosto izdelano v tujini in je odvisno od nemotenega prevoza po ladjah, železnici ali avtocesti. Zaradi pomanjkanja zalog in vrtoglavih stroškov prevoza so cene tega blaga poskočile.

Situacija se zdaj dramatično spreminja. Kanadčani, ki jih stiskajo visoke cene in naraščajoče obrestne mere, zmanjšujejo porabo za nebistvene stvari, zlasti tiste, ki zahtevajo financiranje. Hkrati so se transportna ozka grla, ki so pestila proizvajalce in trgovce na drobno v letu 2021 in večji del leta 2022, večinoma odpravila.

Te spremembe vplivajo na potrošniške cene. Decembra so se gospodinjski aparati pocenili za 4,1 odstotka, kar je največji mesečni padec doslej. Pohištvo se je pocenilo za 1,6 odstotka. Cena osebnih vozil, ki so se močno podražila zaradi pomanjkanja računalniških čipov se trenutno prav tako umirja.

Na splošno so se cene trajnih dobrin v preteklem letu povečale za 4,7 odstotka in zaostajale za 5,6-odstotnim dvigom cen storitev.  

Kanadski potrošniki postajajo cenovno bolj občutljivi in iščejo ugodne cene. Medtem trgovci na drobno, ki so v najhujšem obdobju izzivov v dobavni verigi prenaročili zaloge, ponujajo popuste za praznjenje svojih skladišč. In zanašajo se na svoje dobavitelje, da zmanjšajo stroške.

Izboljšanje stanja na področju dobavnih verig očitno. Na vrhuncu pandemije so potrošniki veliko porabili za prenovo domov in blago, ki bi ga lahko uporabljali med zaporami. Ker je večina teh izdelkov proizvedenih na Kitajskem, je porast povpraševanja zmotil utečena prometna omrežja, zlasti tista, ki prihajajo prek zahodne obale Severne Amerike.

Stroški pošiljanja 40-čeveljskega zabojnika iz Šanghaja v Los Angeles so narasli s približno 1500 ameriških dolarjev pred pandemijo na najvišjo vrednost 12 400 ameriških dolarjev septembra 2021. Kontejnerske ladje so se kopičile na sidriščih ob pristaniščih Los Angeles in Vancouver, medtem ko so trgovci na drobno in proizvajalci v Kanadi in ZDA več mesecev čakali na dostavo izdelkov in delov.



Stvari so se začele normalizirati sredi leta 2022, ko se je poraba potrošnikov preusmerila nazaj k storitvam, železniška in tovorna podjetja pa so začela reševati zaostanke. Cena kontejnerske pošiljke iz Šanghaja v Los Angeles je padla na približno 2000 USD.

Določena ozka grla še vedno ostajajo. Skladišča na obrobju večjih kanadskih mest so polna zalog. V strahu pred zamudami in pomanjkanjem izdelkov so številna podjetja naročila dvakrat ali trikrat več zalog, kot so jih potrebovali. Zdaj morajo ponuditi dogovore, s katerimi poskušajo odpraviti del odvečnega izdelka – enega od virov padanja cen.

»Medtem ko obseg transporta očitno upada, obstaja ta ostanek številnih skladišč, polnih stvari, ki niso bile prodane, zlasti v vzhodni Kanadi.


 
Medtem ko so se transportni stroški znižali in so podjetja začela bolj agresivno oglaševati znižanja, se je tudi poraba potrošnikov začela krčiti kot odziv na agresivno zvišanje obrestnih mer s strani kanadske centralne banke.

Po podatkih kanadskega statističnega urada je v preteklem letu prodaja v trgovinah s pohištvom in opremo za dom padla za 12,4 odstotka glede na inflacijo. Nakupi pri trgovcih z vozili in deli so upadli za 3,7 odstotka, v trgovinah z elektroniko in aparati pa za 2,7 odstotka.

Poleg tega je raziskava centralne banke, objavljena v začetku tega tedna, pokazala, da vse večji delež potrošnikov pravi, da nameravajo odložiti svoje nakupe ali pa bodo zmanjšali porabo in prihranili več.

Upočasnitev inflacije blaga je dobra novica za kanadsko centralno banko. Centralna banka je napačno razumela porast inflacije leta 2021 in v začetku leta 2022, deloma zato, ker je podcenila moč in vztrajnost motenj v dobavni verigi.

Zdaj, ko se dobavne verige izboljšujejo in cene blaga umirjajo, se zdi, da se centralna banka bliža koncu svojega cikla dvigovanja obrestnih mer. Naslednja odločitev o obrestnih merah bo sprejeta 25. januarja. Analitiki na splošno pričakujejo še eno zvišanje obrestne mere za četrt točke, preden bo centralna banka prekinila tovrstna zvišanja.


Povzeto po: The Globe And Mail
Uredil: Simon Pribac
 
Kanadsko slovenska gospodarska zbornica
e-naslov: info@canslo.com

 

Preberite tudi:

Storitve slovenskih poslovnih klubov v tujini